Sunday, November 11, 2012

Mastechef Malaysia 2 LAGI??

Bismmilahhirahmannirahim

Sebelum ini aku ada post pasal program Masterchef Malaysia musim ke-2 ni. Sebelum ini aku nyatakan senarai peserta yang aku sokong. Tetapi itu bukan cerita utama nya disini. Mastechef Malaysia ni bagi aku sama macam rancangan realiti lain. Cuma bezanya tiada undian dan apa yang diadili adalah masakan mereka. Cuma apa yang aku pelik disini, apabila ada rancangan realiti, mesti ada peserta yang tidak disukai. Dalam rancangan Masterchef ini pun tidak terkecuali. Ini adalah dari bacaan aku di laman sosial dan dari blog-blog serta portal rasmi Masterchef Malaysia musin ke-2. Rata-rata penonton tidak menyukai dua peserta iaitu Fizuan dan juga Dean.


Calon-Calon Juara Masterchef Malaysia ke-2


Ahmad Nuruddin Bin Md. Rasid ( Dean )


Mohamad Fizuan Syahnaz ( Fizuan )

Haaa inilah antara dua peserta yang penonton nak tengok sangat mereka ini disingkirkan. Apa sebab pun tak tahu lah kan. Penonton berpendapat mereka berdua ni mempunyai mulut yang berbisa. Tapi bagi aku, kalau dikira dari segi bakat memasak, mereka ini memang berbakat dan pandai memasak. Hidangan yang disediakan pun memang nampak menarik. Cuma mungkin dari segi attitude ataupun perangai masih boleh dibaiki. Biasalah nama pun rancangan realiti. Mesti la ada dramanya. Walau apa pun, bagi pandangan aku, kita ni sebagai penonton belum tentu mampu buat apa yang mereka buat kalau kita yang masuk rancangan ini. Sebab untuk menyediakan makanan dan masakan dalam tempoh yang telah ditetapkan memang amat memberi tekanan pada dasarnya. Ditambah pula dengan had limit masa yang diberi untuk memilih bahan-bahan masakan. Jadi bagi aku, aku sebagai penonton meletakkan rasa respect yang tinggi pada mereka semua dan apa yang kita harus nilai adalah masakan yang mereka persembahkan bukan attitude. Buat apa laa nak habiskan idea dan bertegang urat melepaskan tahap kebencian pada peserta yang tidak diminati. Bukannya dapat apa-apa faedah utuk diri sendiri pun kan. Yang penting aku sokong kesemuanya.... Selamat maju jaya kepada semuanya... 



No comments:

Post a Comment