Sunday, December 30, 2012

Material @ Doa?

Bismillahhirahmannirahim

Selamat semuanya! Hari ni ada satu isu yang hendak aku tulis. PENTINGKAH MATERIALOSTIK DARI DOA? Haa macam sensitif je kan isu tu..


Gambar sekadar hiasan

Ermmm sebenarnya aku tertarik untuk menulis mengenai perkara ini. Sebab apa? Sebab pada pendapat aku, manusia sekarang ni memang susah nakg cari yang tidak bersikap materialistik. Aku rasa betul kan? Aku sendiri mengaku yang aku 'sedikit' materialistik. Tapi aku bukan ekstrem tau. Berbalik pada topik ni, sebenarnya aku ingin menyatakan bahawa bagi sesetengah dari kita, mendapat kelebihan dari segi barangan dan wang ringgit mungkin lebih bererti dari mendapat iringan doa dari orang sekeliling kan. Tapi bagi aku, perkara tersebut tidak sepatutnya berlaku. Sebagai contoh ianya melibatkan semua golongan.. Secara dasarnya tetapi mungkin kita tidak perasan pun. Golongan ibu bapa, kawan, dan sesiapa sahaja. Ibu bapa akan memberi lebih perhatian bagi anak yang memberikan kelebihan berbentuk wang ringgit mahu pun barangan berbanding yang hanya mampu mengutus doa. Situasi sama tetap berulang dari segi pergaulan kita. Ada betulnya kan? Tapi bagi pendapat aku, kita sendiri harus faham tujuan kita hidup di dunia ni dan sepatutnya lebih bersyukur dengan apa sahaja nikmat yang kita perolehi. Perkara ini juga tidak ditujukan kepada sesiap  dan ianya adalah bersifat terbuka.. Harus diingat doa yang mengiringi kita lebih bernilai dari segala bentuk. 





No comments:

Post a Comment