Thursday, October 18, 2012

Kemajuan Rekabentuk

Bismillahhirahmannirahmim

Ok lah, dalam aku memerhatikan perkembangan pesat negara yang aku cintai iaitu MALAYSIA, aku berminat untuk bercakap mengenai struktur rekabentuk bangunan disini. Secara kebetulan aku berada di Putrajaya, aku sempat mengambil gambar-gambar tersebut.



Dari contoh dua bangunan tersebut dapat dilihat tahap kemodenan yang bakal kita tempuhi menjelang tahun 2020 nanti. Tidak dinafikan dalam proses mencapai sasaran tersebut pelbagai perubahan bakal berlaku. Berbalik kepada struktur binaan tadi, jika dilihat dari rekabentuknya memang amat menarik dan unik. Terasa juga kerugian kerana tidak menerima tawaran menyambung pengajian dalam bidang SENI BINA dahulu. Jika tidak tentu aku sudah berjaya sekarang.. MUNGKIN?. Rekabentuknya memang menepati ciri-ciri kemodenan tetapi aku masih sangsi dengan tahap keselamatan sekiranya kita berada di dalam bangunan tersebut. Ini hanyalah pandangan aku sahaja kerana keselamatan kita menjadi tanggungjawab diri sendiri betul tak? Cuma aku tahu sebelum proses pembinaan dilaksanakan setiap inci tahap keselamatan telah diambil maklum. Cadangan aku, kalau boleh mungkin rekabentuk seperti ini dapat diluaskan ke seluruh negara dan bukan terhad di kawasan pentadbiran kerajaan sahaja. Ia akan melambangkan kemajuan secara keseluruhan negara. Dan yang paling penting aku amat berbangga kerana MALAYSIA juga mampu untuk merealisasikan struktur yang serupa dengan negara lain seperti Singapura, China & Jepun. 

No comments:

Post a Comment