Sunday, October 14, 2012

Rela VS Keterpaksaan

Halooo2...

Rela? bukan tajuk lagu tu ataupun badan beruniform tu ye..... Ni rela yang bermaksud suka.. Terpaksa? Memang ada terasa terpaksa untuk melakukannya tapi apakan daya kan.. Sudah tertulis rezekinya aku kat situ... Apa yang aku maksudkan dengan rela dan terpaksa ni? Sebenarnya pasal profesion aku sekarang.. Aku berkhidmat di sebuat kementerian dan jabatan kerajaan. Memang aku yang mohon pekerjaan tersebut. Tapi ia adalah kerana memenuhi permintaan ibubapa aku.. Dan akhirnya aku berjaya mendapat pekerjaan dalam sektor kerajaan.. Tapi realtinya aku tidak berapa nak boleh memasukkan diri aku dalam dunia kerajaan ni pada AWALNYA. Lagi2 gred yang aku dapat tu pun bukanlah pilihan pertama. Tapi itulah rezekiNYA dan aku pun jalanilah kehidupan aku sampai sekarang. Diam tak diam aku dah pun berkhidmat selama 6 tahun sebagai kakitangan kerajaan. Kerajaan ke? Tapi bila aku dah tahu hala tuju dalam kerajaan ni, aku ambil keputusan untuk mencapai sasaran tu.. Semua manusia ada sasaran dan motif dalam hidup kan? Namun sasaran tersebut dapat dicapai atau pun tidak hanya masa dan waktu yang boleh memutuskannya. Tapi kalau mengikut apa yang aku suka, aku memang amat berminat dengan dunia hiburan. Bukanlah berhibur sangat cuma aku amat minat mendengar lagu, dan kalau membaca pun mesti yang pasal hiburan. Dan walaupun aku tidak pandai bermain instrumen, aku suka mencipta dan menulis lirik2 yang berkaitan kehidupan. Tapi mungkin banyak lagi kelemahan yang perlu diatasi dan diperbaiki sebelum boleh aku kongsikan bersama. Dan dari perbezaan kedua2 bidang tu, mesti faham dengan situasi aku.. Tapi tak apa la, asalkan hidup aku gembira dan dapat rezeki halal dah kira ok la kan. Namun mungkin apa yang aku minat sebenarnya akan menjadi satu hobi yang boleh mendatangkan keuntungan pada aku satu hari nanti kan? InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment